Groep 4 bezocht de beste bibliotheek van Nederland, groep 8 mocht er voor één dag werken!

In het centrum van Tilburg, vlak bij het centraal station staat een super mooie bibliotheek: De LocHal.
Groep 4 en groep 8 mochten er op bezoek.

Wist je dat:

• de Lochal in 2019 werd geopend?
  • ze toen direct de prijs “Beste gebouw van het jaar” kregen?
  • de LocHal in 2020 is uitgeroepen tot Beste Bibliotheek van Nederland!
  • er in de LocHal meer dan 100.000 boeken te vinden zijn?
  • je er ook kunt vergaderen?
  • je er ook lekkere koffie kunt drinken?
  • er iedere dag honderden studenten komen om daar even lekker rustig te werken?
  • er ook vaak kunst tentoonstellingen zijn?
  • er ook een speciale game-ruimte is?

Er zijn dus een heleboel verschillende boeken te vinden, maar ook een heleboel verschillende beroepen.

Eerst vertelt groep 4 je over hun bezoek aan de LocHal. Daarna zie je een korte video van de kinderen van groep 8 die stage mochten lopen in de bibliotheek.

Groep 4:

Caiying zegt:

Het was erg leuk. We hadden boeken uitgezocht en ik had een boek die heet ‘Evi en Eenhoorn’.
Het was een leuke dag. We zijn met de bus heen en terug gegaan.

Ayaz zegt:

Er zijn veel boeken en het is een oud gebouw waar ze treinen maakten en er was een sprookjeshoek. Daar was een heel groot boek. Je moet een boek in een machine doen als je klaar bent met lezen. Er is ook een weg van trein en er is metaal van vroeger en lampen van vroeger. Je kan er ook dansen. We gingen met de bus er is kunst en er zijn schilderijen.

Taysir zegt:

In de locHal hebben ze heel veel boeken. Het was vroeger een fabriek en ze hebben een klein museum.

Hij maakte er een tekening bij.

Isra zegt:

Hallo, ik ben Isra en we gingen vandaag naar de LocHal en toen we binnen waren zag ik een hele lange trap, cool he?! En ik zag ook mensen dansen.

Batuhan zegt:

De Lochal was leuk. Het is een bibliotheek. Er waren heel veel boeken. Milan’s papa bracht ons naar de LocHal. Er was ook een beetje kunst.

Batuhan maakt deze tekening van het bezoek aan de LocHal.

Groep 8

Zoals je kunt lezen heeft groep 4 genoten van hun bezoek aan de bibliotheek. Groep 8 mocht tijdens de Jinc Blinksemstage ervaren wat er in de LocHal allemaal gebeurt en welke beroepen daar te vinden zijn. Zo zijn de medewerkers van de bibliotheek bezig met het beheer van de boekencollectie, het inrichten van boekentafels
aan de hand van een thema en het netjes terugzetten van ingeleverde boeken. Ook zijn er medewerkers die gaan over de reserveringen van werkplekken en vergaderruimtes. Daarnaast worden er in het stadscafé bestellingen klaargemaakt voor de gasten en er is een team van surveillanten dat ervoor zorgt dat alles goed en veilig verloopt in de LocHal.

De groep 8ers werden dus bibliotheek medewerker, creatief ontwerper, beveiliger, en dat allemaal op één dag!

Een korte video van de leuke dag zie je hieronder: