BUREAU HALT

In de groepen 7 en 8 kwam een man van Bureau Halt iets vertellen over sociale veiligheid. Hij vertelde dat je heel voorzichtig moet zijn op internet. Wanneer je alleen je naam, de plaats waar je woont en je leeftijd op je sociale media hebt staan, kan hij er binnen een kwartier achter komen op welke sport je zit, hoe je vader en moeder heten en waar je woont en nog meer!

Wanneer je je account privé hebt denken mensen vaak dat er niemand achter je gegevens kan komen. Als je dat denk heb je het helemaal mis! Als je account op privé staat komt deze man binnen 20 min op al je gegevens.

Op het einde liet hij een video zien van rapper ‘Yes-R’ die 80 trouwe fans uitgenodigde voor een speciaal optreden. Hij riep ze één voor één op het podium en deed als of hij helderziend was. Hij wist precies hoe ze heten, waar ze werken en hoe hun ouders heten. Iedereen was verbaasd en sommige mensen waren zelfs een beetje bang. Het is natuulijk ook gek als iemand een heleboel van jouw persoonlijke gegevens weet. Op het einde zei hij ‘Ik heb dit allemaal van internet gehaald.’

We hebben voor u 1 wijze les: Als je niet wilt dat mensen die je niet kent je gegevens weten, doe dan niet je hele naam maar alleen je voornaam en vertel ook niet leeftijd of geboortedatum. Dat maakt het een stuk moelijker om jou online op te sporen.